سلامت

فواید استفاده از مکمل های غذایی چیست

در این مقاله در مجله سلامت آبی می خواهیم به توضیح درباره انواع مکمل های غذایی  بپردازیم  پس همراهی شما باعث افتخار ما است

مکمل ها

طبق تعریف وزارت بهداشت در ایالات متحده ی آمریکا در مورد مکمل های غذایی می توان گفت این نام برای موادی به کار می رود که شامل یک یا چند ماده ی مشخص مثل آمینواسید یا ویتامین ها و … باشد.  همچنین به عنوان مکمل در رژیم غذایی استفاده و به صورت خوراکی مصرف شود به علاوه  دارای برچسب مکمل های غذایی باشد و همچنین باید توجه کرد که مکمل های غذایی با مکمل های دارویی دارای تفاوت هایی می باشد که باید به آنها هنگام خرید و مصرف توجه شود .

مکمل غذایی
مکمل غذایی

نکات مهم در هنگام مصرف مکمل ها

یکی از نکات مهمی که باید هنگام مصرف مکمل های غذایی به یاد داشته باشیم این است که آن ها به عنوان تکمیل کننده ی رژیم غذایی طراحی شده اند و نمی توانند جایگزین مناسبی برای خوراکی های مفید و طبیعی که مصرف می کنید باشند و نباید به دنبال این بود که تمام کمبود ها را با مکمل جبران کرد. زیرا مواد غذایی دارای ترکیبات متفاوت و پیچیده ای مثل انواع ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی و… می باشند که ممکن است علم تا کنون موفق به شناسایی آنها نشده باشد در نتیجه رژیم غذای سالم نیازمند مواد غذایی طبیعی مثل نوشیدنی های طبیعی ، ویتامین ها ، پروتئین ها و غیره باشد .

افرادی که نیاز ضروری به مصرف مکمل دارند

در ادامه به افرادی اشاره می کنیم که ممکن است بر خلاف اکثر افراد جامعه نیاز ضروری به مصرف مکمل های غذایی داشته باشند مثل زنان باردار ، زنانی که دوره ی شیردهی به فرزند خود را طی می کنند ، گیاه خواران ، کسانی که با بیماری های مختلفی مانند بیماری های سرطانی و قلبی و عروقی و… دست و پنجه نرم می کنند و افراد مسن و …  که مصرف مکمل ها می تواند به آنها کمک کند .

معرفی مکمل های غذایی معروف

از مکمل های معروف می توان به مولتی ویتامین ها ، ویتامینD ، ویتامینC  و کلسیم و روغن ماهی اشاره کرد که هرکدام دارای خواص خاصی می باشند که در ادامه به توضیح درباره ی آنها می پردازیم .

برای مثال کلسیم در رژیم غذایی اکثر مردم وجود دارد که  با کمبود آن مواجه هستند ، با اینکه متخصصان معتقد هستند که باید کمبود کلسیم را با خوردن مواد غذایی مثل سویا و شیر و محصولات لبنی مثل ماست و سبزیجات جبران کرد اما بعضی از افراد به هر دلیلی مانند تمایل نداشتن به مصرف این مواد غذایی به علت حساسیت یا علاقه نداشتن یا موارد دیگر می توانند  از مکمل کلسیم استفاده کنند .

مورد دیگر ویتامین D است که اکثر افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند و کارشناسان نیز اعتقاد دارند این میزان دریافتی برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری های مزمن کافی نیست و می توان کمبود آن را از مکمل های آن تهیه کرد ، امروزه  تمامی مدارس کشور قرص ویتامینD  در بین دانش آموزان تقسیم می شود .

مکمل غذایی
مکمل غذایی
و اما مولتی ویتامین ها  که مدت زمانی طولانی می باشد که مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان جبران کننده ی مواد مغذی می توان مصرف کرد .

برخی کارشناسان معتقد هستند مصرف این مکمل ها یعنی مولتی ویتامین ها یک بار در روز و بر اساس جنس و سن و داشتن یک معیار علمی و صحیح لازم است .

این مکمل ها صدمه و ضرری به بدن فرد مصرف کننده نخواهد زد و حتی خوب است فرد یک بار در طول روز و یا زمان هایی که مواد غذایی دریافتی آن کافی نیست از مولتی ویتامین ها استفاده کند .

اما به این نکته ی بسیار مهم توجه شود که مولتی ویتامین از فروشگاه های معتبر و از شرکت های تولید کننده ی محصولات معتبر تهیه شود که برخلاف  کمک به فرد مصرف کننده به آن ضربه نزند و همچنین بهتر است مولتی ویتامین هایی استفاده شود که فواید آن  بیشتر از یک مکمل غذایی ساده باشند  و بتواند شکاف ایجاد شده از کمبود مصرف مواد مغذی که فرد دارد را جبران کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا