سلامت

روش های صحیح برای افزایش اشتها چیست

در این مقاله قصد داریم راجب رژیم غذایی که باعث افزایش اشتها می شود صحبت کنیم همراهی شما از افتخارات ما است .

افزایش اشتها با رژیم غذایی

برخلاف جو حاکم که اکثر مردم با شنیدن نام رژیم غذایی به یاد رژیم های لاغری با کاهش وزن می افتند . رژیم های چاقی و افزایش وزن همراه با افزایش اشتها نیز امروزه بسیار پرطرفدار و مورد استفاده برای قشر لاغر یا به عبارت دیگر  برای افرادی که دارای کمبود وزن و کمبود اشتها برای مصرف غذای سالم در جامعه هستند می باشد .

افزایش اشتها
افزایش اشتها

روش افزایش اشتها برای افراد لاغر

در مرحله ی اول باید تعریفی از فرد لاغر که نیازمند این گونه رژیم ها است داشته باشیم ، بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت به افراد بالغی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۵/۱۸ باشد لاغر گفته می شود. این افراد نیز باید مانند افرادی که به دنبال استفاده از رژیم های چاقی و افزایش وزن هستند به پزشک و متخصصین تغذیه مراجعه کنند تا با روش های علمی و صحیح به افزایش وزن که باعث افزایش اشتهای خود می شود بپردازند .

معایب و عوارض افزایش اشتها

رژیم های چاقی همانند رژیم های لاغری می تواند عوارض و معایب خاص خود را داشته باشد .

لاغری دلایل زیادی از جمله دلایل مربوط به تغذیه و غیر تغذیه ای دارد که از دلایل غیر تغذیه آن میتوان به فعالیت بیش از حد بدنی و سوخت و ساز بیش از حد بدن  و کمبود اشتها و میل فرد به مصرف مواد غذایی اشاره کرد .

همچنین استرس و اضطراب نیز از دلایل مهم و تاثیرگذار در لاغری است که با افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها انسان میتواند منجر به لاغری شود همچنین مشکلات دستگاه گوارش انسان و بیماری هایی نظیره کم خونی و کاهش ویتامین ها به علاوه تیروئید پرکار که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود می تواند باعث لاغری شود . و اما از دلایل مربوط به تغذیه که منجر به لاغری در فرد می شود می توان به کافی نبودن وعده غذایی که احتیاج روزانه فرد را تامین کند ، استفاده از مواد غذایی نامناسب ، وعده های غذایی نامنظم و رژیم غذایی که شامل مواد غذایی نامناسب می شود  اشاره کرد .

افزایش اشتها
افزایش اشتها

روش صحیح برای افزایش وزن

در نهایت می توان با برنامه غذایی مناسب به کمک فرد رفت تا بتواند وزن خود را افزایش دهد و به وزن مورد علاقه خود برسد . اما قبل از شروع برنامه غذایی چاقی باید به دو نکته توجه کرد : نکته ی اول اینکه باید دلیل لاغری در فرد ریشه یابی شود زیرا ممکن است دلیل غیر تغذیه درون فرد باعث بروز این مشکل شود و دومین نکته توجه به داشتن برنامه غذایی سالم و زیاده روی نکردن در خوردن مواد غذایی .

برنامه درست برای افرادی که دنبال افزایش وزن هستند

در ادامه به یک سری از اصول برنامه های چاقی و افزایش وزن می پردازیم ، رژیم چاقی باید در کنار افزایش دادن اشتها و مصرف حجم بیشتر مواد غذایی پرکالری نیز باشد و فرد باید کالری برنامه غذایی خود را افزایش دهد .

استفاده از مکمل ها و گیاهان دارویی و قرص های اشتها آور در صورت تجویز متخصص می تواند به فرد لاغر کمک کند ، بیشتر کردن وعده های غذایی می تواند  در طول روز اشتها و میل به غذا خوردن را در فرد افزایش دهد ، پروتئین در برنامه چاقی معمولا باید زیاد مصرف شود ، پروتئین های  مفید و غیر اشباع  را جایگزین چربی های اشباع و مضر کند ، از انواع ویتامین ها و نوشیدنی های سالم که از میوه های طبیعی تهیه شده اند می تواند در کنار مصرف بالای پروتئین و کالری استفاده کند تا نیاز بدن به مواد غذایی را تامین کرده باشد ، باید توجه داشت که با استفاده از فعالیت و برنامه ورزشی مناسب فرد لاغر می تواند به نتایج قابل توجهی دست پیدا کند .

امید است از خواندن این مقاله لذت برده باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا