آشپزی

دستور پخت مرصع پلو، جواهر غذاهای ایرانی

درباره مرصع پلو چه می‌دانید؟

در دستور پخت مرصع پلو مواد مختلف و متنوعی وجود دارد. به دلیل حضور همین مواد است که چنین نامی بر روی این غذا نهاده اند. موادی نظیر خلال پسته و بادام، کشمش، مغز گردو، زعفران و خلال پوست پرتقال در این غذا حضور دارند. همین مواد برای تامین ارزش غذایی یک وعده کافی می باشند و بسیار مناسب برای رژیم غذایی افراد گیاهخوار است. اما برای مجلسی تر شدن این غذا می توان از مرغ یا گوشت قلقلی نیز در کنارش استفاده کرد تا جلوه بهتری به سفره های اعیانی شما ببخشد. همانطور که مشخص است، تنوع در دستور پخت مرصع پلو باعث می‌شود تا در رژیم غذایی افراد مختلف گنجانده شود.

دستور پخت مرصع پلو

علاوه بر افراد گیاه خوار، افرادی که منع مصرف گوشت قرمز دارند نیز می‌توانند از این غذا استفاده کرده و آن را بدون گوشت و یا همراه با گوشت مرغ میل کنند. مجله ی آبی قصد دارد شما را در آشپزی و طبخ این غذا همراهی نماید.

مواد لازم در دستور پخت مرصع پلو

مرغ کامل: یک عدد

برنج: ۴ پیمانه

پیاز: ۲ عدد متوسط

زعفران ساییده شده: یک سوم قاشق غذاخوری

مغز گردو: یک دوم لیوان

خلال پسته: یک دوم لیوان

خلال بادام: یک دوم لیوان

خلال پوست پرتقال یا نارنج: یک سوم لیوان

کشمش: یک لیوان

زرشک: یک لیوان

شکر، نمک و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

دستور پخت مرصع پلو، جواهری در سفره‌های اعیانی

در دستور پخت مرصع پلو ابتدا مرغ را پاک کرده، خرد کرده و سپس درون قابلمه ای همراه با نمک و زردچوبه و پیاز قرار می دهیم، تا به صورت کامل بپزد. وقتی که مرغ کاملا پخته شد، صبر می کنیم تا کمی سرد شده سپس گوشت آن را به صورت ریش ریش در آورده و استخوان‌ها و چربی‌ها را از آن جدا می کنیم و کنار می‌گذاریم.

برنج را به مدت حداقل ۲ ساعت همراه با نمک فراوان خیس می کنیم. سپس به آماده سازی مواد برای تزیین برنج اقدام می کنیم. زرشک و کشمش باید دو ساعت در آب سرد خیس شده تا به خوبی تمیز شوند. سپس آنها را آبکش کرده و صبر می کنیم، تا خشک شود. خلال پرتقال یا نارنج را باید شیرین کنیم. به این منظور آنها را چند بار در آب خیس کرده و آن را خالی می کنیم و سپس در آب جوش ریخته و اجازه می دهیم کمی بجوشد. سپس آب آن را خالی می کنیم. این کار باید سه بار انجام شود. سپس درون ظرفی با کمی روغن داغ تفت می دهیم. سپس حدود یک قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا شکر آب شده و مخلوط یکنواخت شود سپس آن را از روی شعله بر میداریم.

دستور پخت مرصع پلو

یک عدد پیاز را درون روغن داغ سرخ کرده و به دو قسمت تقسیم می کنیم. درون ظرفی نصف پیاز داغ را همراه با زرشک تفت می دهیم و کمی شکر به آن اضافه می کنیم تا مزه ملس پیدا کند. نصف دیگر پیازداغ ها را نیز همراه با کشمش در ظرفی جدا تفت می دهیم تا کمی کشمشها سرخ شود.

بنا به سلیقه خود می توانید مرغ های ریش شده را با زرشک و کشمش مخلوط کرده و یا هر کدام را جدا جدا استفاده کنید.

برنج را درون قابلمه ای پر از آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه که دانه های آن نرم شد آبکش کنید و درون قابلمه ای که کف آن، ته دیگ مورد علاقه‌تان را چیده اید، بریزید و اجازه دهید نیم ساعت دم بکشد. سپس برنج را درون ظرفی کشیده و با زعفران، گوشت مرغ، زرشک، کشمش، گردو، خلال پسته و بادام تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا