سلامت

جالب ترین ها درباره ی تاثیر خواب بر چاقی

آزمایشات انجام شده درباره ی تاثیر خواب بر چاقی

در مجله ی آبی می خواهیم تاثیر خواب بر چاقی را به صورت علمی تری بیان کنیم از این رو از تحقیقات و آزمایش های انجام شده در معتبرترین آزمایشگاه های جهان بهره می گیریم .

تاثیر خواب بر چاقی

ارتباط بین مدت زمان کوتاه خواب و چاقی

دانشمندانی که خواب افراد در سنین مختلف را در مناطق مختلف مورد مطالعه قرار داده اند ، ارتباط بین مدت زمان کوتاه خواب و چاقی را بررسی کرده اند. در سال 2004، یک مطالعه گسترده مبتنی بر جمعیت در ایالات متحده با 1024 داوطلب انجام شد. در نهایت  برای شناسایی مکانیسم فرضی از اثر خواب بر وزن بدن به نتایج زیر دسترسی پیدا کرده اند

  • اگر کمتر از چهار ساعت در شب بخوابید خطر چاقی 73 درصد افزایش می یابد.
  • اگر به طور متوسط ​​پنج ساعت بخوابند 50 درصد افزایش می یابد
  • اگر شش ساعت در شب بخوابند 23 درصد افزایش می یابد؛ در مقایسه با افرادی که هفت تا نه ساعت می خوابند.

نکته ی قابل توجه این است که مصرف انرژی در طول شب در عمیق ترین مراحل خواب (که هر 90 دقیقه یکبار تکرار می شود) بیشتر است، بنابراین هرچه کیفیت و کمیت خواب شما بالاتر باشد کالری بیشتری مصرف خواهید کرد و برعکس

نمونه های بافت و نمونه خون مورد بررسی قرار گرفت

در مطالعه جدید، محققان 15 فرد سالم با وزن طبیعی را که در دو جلسه آزمایشگاهی شرکت کردند و فعالیت و مصرف غذا بسیار استاندارد بود، مورد بررسی قرار دادند. در طول یک جلسه (بیش از هشت ساعت) به افراد اجازه داده شد که به طور عادی (به ترتیب تصادفی) بخوابند و در عوض در جلسه دوم تمام شب بیدار نگه داشته شدند. صبح روز بعد ، نمونه های کوچک بافتی (بیوپسی) از چربی زیر جلدی و بافت عضلانی اسکلتی شرکت کنندگان گرفته شد. نمونه های خون نیز در همان زمان صبح گرفته شد تا بتوان بین نمونه های بافتی و تعداد متابولیت های خون مقایسه کرد. دانشمندان توضیح می دهند که این متابولیت ها شامل مولکول های قند و اسیدهای آمینه و چربی های مختلف هستند.

تاثیر خواب بر چاقی از طریق هورمون ها

تاثیر خواب بر چاقی، از طریق نوسانات هورمونی نیز امکان پذیر است. در واقع کم خوابی یکی از عوامل اصلی از دست دادن انرژی است تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی بر دو هورمون مهم “گرسنگی” تأثیر می گذارد:

  • گرلین
  • لپتین

گرلین احساس گرسنگی می کند و لپتین آن را مهار می کند. کم خوابی باعث کاهش ترشح لپتین و افزایش سطح گرلین می شود.  این هورمون سیگنال گرسنگی را به مغز می فرستد. در همان زمان ، سطح لپتین ، هورمون دیگری که در سرکوب اشتها نقش دارد، کاهش می یابد. بنابراین وقتی لپتین کاهش می یابد ، میل به غذا افزایش می یابد. آنها به دنبال چیزی برای برآوردن آن اشتها هستند و بسیاری اوقات آنچه در دست داریم کربوهیدرات یا غذاهای تصفیه شده است، یعنی مصرف غذاهای غنی از چربی و قندها را افزایش می دهیم. آنچه باعث افزایش وزن می شود

  نتیجه: تغییرات تعادل هورمونهای تنظیم کننده اشتها که با محدودیت خواب رخ می دهد، موجب چاقی می گردد.

راهکارهای کاهش تاثیر خواب بر چاقی

خب حالا که از اهمیت داشتن خواب خوب آگاه شدید می خواهیم در این بخش به بررسی راهکارهای کاهش تاثیر خواب بر چاقی بپردازیم

برای کاهش وزن مهم است که ساعت ها بخوابید زیرا تنها رژیم یا ورزش نیست که تاثیرگذار است. در حالت ایده آل، قبل از خواب یک دوره آرامش داشته باشید و این کار را در زمان های معقول انجام دهید.

تاثیر خواب بر چاقی

این نکات را رعایت کنید!

  • از شام های بزرگ و دیر خودداری کنید. نه گرسنه بخوابید ، یعنی شام را حذف نکنید.
  • از مواد محرک مانند الکل یا قهوه خودداری کنید.
  • تهویه مطبوع اتاق خواب: نور ، سر و صدا ، دمای محل مهم است.
  • وسایل الکترونیکی را قبل از خواب خاموش کنید.
  • از تنش ها و استرس های روزانه، افکار خود را برهانید
  • قبل از خواب یک شیر گرم بنوشید با کیفیت خوابتان کمک می کند.
  • برنامه خواب منظمی را رعایت کنید.

اگر با وجود رعایت نکات ذکر شده ، هنوز مشکلاتی دارید، می توانید به داروخانه بروید و در مورد اینکه کدام گیاهان به مبارزه با بی خوابی کمک می کنند، مشاوره بگیرید. در آنجا می توان گیاهانی مانند  خشخاش ، گل شور یا زالزالک را پیدا کرد. یا ترکیب اینها با ملاتونین.  این داروهای طبیعی علاوه بر ایجاد یک خواب آرام ، به کاهش اضطراب کمک می کند تا از خوردن بیش از حد غذا جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا