سلامت

چرا نوجوانان باید غذای سالم مصرف کنند؟

در این مقاله از مجله سلامت آبی می خواهیم درباره ی موضوع غذای سالم و تغذیه صحیحی که نوجوانان باید داشته باشند صحبت کنیم. همراهی شما از افتخارات ما است.

معرفی غذای سالم برای نوجوانان

اگر افراد در سن نوجوانی یک رژیم غذایی مناسب داشته باشند در آینده و در سن بزرگسالی از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها دور می مانند. در این سن افراد به نوشیدن مایعات و غذای سالم نیاز دارند. اگر در این سن می خواهید رژیم بگیرید و وزن خود را کاهش دهید. بهتر است به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید زیرا شما در سن رشد هستند و در این سن باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

غذای سالم نوجوانان
غذای سالم نوجوانان

دریافت پروتئین و امگا ۳

 برای رشد عضلات مصرف پروتئین بسیار مهم می باشد. مصرف نکردن پروتئین در سن نوجوانی باعث بروز مشکلاتی می شود. تاخیر در افزایش قد، خستگی های پی در پی و تاخیر در افزایش وزن از مشکلاتی می باشند که در زمان کمبود پروتئین در بدن به وجود می آیند. مصرف دو وعده گوشت، تخم مرغ، ماهی و مرغ در روز برای دریافت پروتئین واجب می باشد. مصرف ماهی فواید بسیاری برای مغز، چشم و پوست دارد. افرادی که گیاهخوار هستند می توانند با مصرف اسفناج، عدس، لوبیای پخته و آجیل پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

مصرف لبنیات در سن نوجوانی

مصرف لبنیات در سن نوجوانی بسیار مهم می باشد. مصرف لبنیات باعث محکم شدن استخوان ها، سلامت دندان، سلامت قلب و عضلات می شود. در طول روز استفاده پنیر و ماست بسیار مهم می باشد و شما باید در روز حداقل ۲ الی ۳ وعده  لبنیات استفاده کنید.

تاثیر مایعات در سن نوجوانی

مایعات تاثیر مهمی در رژیم غذایی دارد. نوشیدن آب باعث می شود بدن هیدراته بماند و به همین علت باعث می شود شما احساس خستگی و تشنگی نکنید.  همچنین نوشیدن مایعات در درمان یبوست بسیار مفید می باشد. برای مصرف مایعات بهتر است از آب استفاده کنید زیرا نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا موجب افزایش وزن می شوند.

دریافت چربی

دریافت بیش از اندازه روغن و چربی باعث چاقی و افزایش وزن می شود. برای پخت غذا بهتر است از مقدار بسیار کمی روغن استفاده کنید. چیپس، شکلات و کیک و همچنین غذاهای سرخ شده مقدار زیادی چربی دارند و مصرف هر یک از این ها موجب افزایش وزن می شود. به جای این مواد غذایی بهتر است از غذای سالم استفاده کنید.

معایبی که فست فود ها و غذاهای آماده دارند

 این نوع غذاها از چربی بالایی برخوردار هستند و این نوع چربی ها ناسالم می باشند. استفاده از این غذاها به جای غذای سالم موجب افزایش وزن، افزایش التهاب و بروز مشکلات قلبی می شود.

غذای سالم نوجوانان
غذای سالم نوجوانان

اهمیت صبحانه در میان وعده های غذایی

صبحانه مهم ترین وعده غذایی می باشد. میل کردن صبحانه باعث افزایش تمرکز و همچنین افزایش یادگیری می شود. صبحانه برای نوجوانان بسیار مهم می باشد و نباید این وعده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنند. مصرف موادی که دارای فیبر زیاد، چربی کم و فاقد نمک و شکر می باشند برای صبحانه بسیار سالم است و جزو غذای سالم محسوب می شوند.

دریافت کالری در سن نوجوانی

میزان کالریی که یک نوجوان باید دریافت کند به سن، فعالیت های روزانه ای که انجام می دهد و هیکل آن بستگی دارد. نوجوانان نسبت به بزرگسالان به انرژی بیشتری نیاز دارند و با جذب کالری انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود. با مصرف مواد مغذی و غذای سالم می توان کالری مورد نیاز را جذب کرد. در برنامه غذایی روزانه بهتر است غذای سالم و مفید را جایگزین غذاهای ناسالم کنید. اگر نوجوانان رژیم غذایی مناسب داشته باشند می توانند تمام ویتامین، کالری و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

امید است از مطالب فوق اطلاعات خوبی به دست آورده باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا