مقالات ویژه

فاقد گلوتن‌ها کدام دسته از مواد غذایی هستند؟

اگر شما به دنبال داشتن یک رژیم غذایی سالم بوده باشید، قطعا تاکنون با نام گلوتن روبرو شده‌اید. اما گلوتن چیست و چه فایده یا ضرر‌هایی برای بدن دارد؟ آیا می‌توان این ماده را از محصولات غذایی حذف کرد؟ چه افرادی نباید این ماده را در رژیم غذایی خود مصرف کنند؟

سوالات متعددی در این زمینه وجود دارد که قصد داریم تا در این مطلب به صورت جامع و کامل در خصوص هر یک از آن ها صحبت کنیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

گلوتن چیست؟

در پاسخ ساده می‌توان این گونه بیان کرد که گلوتن یک گروه پروتئین است که در برخی از غلات مانند گندم، جو، جو دوسر و ذرت وجود دارد. این پروتئین باعث ایجاد لطافت و نرمی در انواع مختلف محصولات نانوایی می‌شود. گلوتن به عنوان عامل اصلی در تشکیل ساختار و قوام نان استفاده می‌شود. با این حال، برخی افراد حساسیت یا نافرمانی به گلوتن دارند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می‌کنیم.

چرا به مصرف گلوتن نیاز داریم؟

در اکثریت مواد غذایی که امروزه مصرف می‌کنیم این ماده وجود دارد. طی تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته شده است اگر شما به مصرف این ماده حساسیت نداشته باشید مصرف آن بلامانع است. اما مهم است که در میزان مصرف دقت بسیاری داشته باشید.

اجازه دهید با یک مثال ساده برای شما توضیح دهیم، در مطالعات نشان داده شده است، افرادی که غلات کامل را برای دو الی سه وعده در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که مصرفشان در یک وعده خلاصه می‌شود، بیشتر ممکن است به بیماری‌های قلبی دچار شوند و دلیل این موضوع نیز حضور گلوتن‌ها در تغدیه آن‌ها می‌باشد.

گلوتن برای چه افرادی مضر است؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم برخی از افراد به مصرف این ماده غذایی حساسیت دارند و نباید آن را مصرف کنند. این افراد شامل گروه‌های زیر می‌باشند:

افراد مبتلا به سلیاک

چنانچه شما به بیماری سلیاک دچار باشید باید این ماده را برای همیشه از سبد غذاییتان حذف کنید و محصولات فاقد گلوتن  زیرا با خوردن گلوتن واکنشی در بدن صورت می‌گیرد که سبب التهاب می‌شود. برخی از عوارض مصرف گلوتن برای بیماران سلیاک شامل:

خستگی، یبوست، اسهال، نفخ و یا عوارض شدیدی مانند: کاهش وزن، سو تغذیه و آسیب روده می‌باشد.

همچنین مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری سلیاک به دلیل جذب پایین کلسیم و کم خونی، بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری پوکی استخوان قرار دارند و آهن بدن آن ها قطعا پایین خواهد بود.

همچنین این بیماران، در معرض برخی از مشکلات دیگر مثل ناباروری، اختلالات عصبی و در مواقعی نادر سرطان هستند. اما تنها با حذف گلوتن در رژیم غذایی خود می‌توانند تا حد بسیار زیادی این عوارض را کاهش دهند.

افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن

گروهی دیگری از افراد هستند که امکان هضم گلوتن را ندارند و با علائمی مثل بیماران سلیاک روبرو می‌شوند. اما تفاوت در این است که برای این افراد علائم، بدون سطوح بالای آنتی ‌بادی‌ها و آسیب‌های روده هستند.

آلرژی به گندم

برخی دیگر از افراد به یک یا چند نوع از پروتئین‌ها حساسیت دارند، اکثر این پروتئین‌ها در گندم موجود هستند که شما با انجام آزمایش خون و چالش‌های غذایی می‌توانید آن را تشخیص دهید.

در این دسته از افراد نیز علائم از شدید تا خفیف متغیر است. به طور کامل علائم شامل خارش گلو، تورم، کهیر، تنگی نفس، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، اسهال و … می‌باشد.

درماتیت هرپتی فرمیس (DH)

این عارضه نوعی آسیب پوستی است که با نام بثورات پوستی شناخته می‌شود و در اثر خوردن ماده گلوتن ایجاد می‌شود. این بیماری نیز در دسته بیماری های خود ایمنی قرار دارد که در صورت ایجاد با علائمی مثل خارش و قرمزی مداوم پوست خود را نشان می‌دهد که در صورت ادامه یافتن موجب تاول و برجستگی خواهد شد.

ایجاد مه مغذی

برخی دیگر از مطالعات نشان داده اند افرادی که به طور مداوم در رژیم غذایی خود مصرف گلوتن دارند؛ بیشتر از سایر گروه‌های دیگر در خطر ابتلا به اختلالات شناختی قرار دارند.

زمانی که بیماران دچار مه مغذی را بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که این دسته افراد مصرف گلوتن زیادی داشته‌اند!

آتاکسی گلوتن

اما آخرین دسته از کسانی که نمی‌توانند مصرف گلوتن داشته باشند، کسانی هستند که به این بیماری دچار هستند، آتاکسی نوعی اختلال خود ایمنی است که موجب می‌شود در صورت مصرف گلوتن بدن به بخش هایی از مغز حمله کند!

با مواد غذایی فاقد گلوتن آشنا شوید

در ادامه لیستی از مواد غذایی را برای شما آورده ایم که فاقد گلوتن هستند و با خیال راحت می‌توانید آن ها مصرف کنید:

دسته اول: میوه و سبزیجات

سبزی و میوه به صورت طبیعی هیچ گونه گلوتنی ندارند، اما لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که برخی از سبزی های خرد شده یا میوه‌های اسلایس شده ممکن است به دلیل دستکاری دارای گلوتن باشند. نمونه ای از میوه و سبزیجات فاقد گلوتن شامل:

  • آووکادوها
  • موز
  • آلو
  • اسفناج
  • پیازها
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • کدو حلوایی
  • سیب
  • انواع توت‌ها
  • مرکبات
  • هلو
  • کلم‌پیچ
  • سیب‌ زمینی‌های شیرین
  • گل ‌کلم
  • فلفل

دسته دوم: حبوبات

علاوه بر میوه‌ها شما در میان حبوبات نیز می‌توانید مواد غذایی را پیدا کنید که فاقد گلوتن هستند؛ برخی از این حبوبات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • لوبیا سیاه
  • لوبیا سفید
  • ماش قرمز
  • نخودفرنگی
  • عدس قرمز
  • نخود
  • لوبیا چیتی

لوبیا سیاه وگان فاقد گلوتن

دسته سوم: غلات فاقد گلوتن

شاید تعجب کرده باشید زیرا در مطالب بالاتر عنوان کردیم که در اکثر غلات‌ها، گلوتن یک ماده اصلی می‌باشد. اما امروزه به دلیل حسایت‌هایی که به این ماده وجود دارد غلاتی تولید می‌شود که فاقد این ماده هستند.

برخی از محصولات بدون گلوتن و نان‌های بدون گلوتن را شما می‌توانید حتی به صورت آنلاین نیز خریداری کنید، در سایت وج کالا انواع این محصولات وجود دارد که با سرچ فاقد گلوتن‌ها می‌توانید با قیمت، مزایا، ترکیبات، روش مصرف و هر آنچه که در خصوص این محصول لازم است آشنا شوید.

برخی از فراورده‌های نان فاقد گلوتن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برنج قهوه‌ای
  • برنج سفید
  • برنج وحشی
  • جو دوسر
  • ارزن
  • ذرت
  • گیاه تاج خروس
  • ذرت خوشه‌ای
  • گندم سیاه
  • رایس کیک

دسته چهارم: پروتئین های حیوانی

چون هدف ما داشتن رژیم غذایی وگان و گیاهی است در خصوص این دسته از محصولات توضیحاتی نداریم و پیشنهاد ما استفاده از سایر محصولات گیاهی که دارای پروتئین کافی هستند می‌باشد؛ با مراجعه به سایت وج کالا و بررسی صفحه محصولات می‌توانید بخش زیادی از این دسته محصولات را مشاهده کنید.

دسته پنجم: آجیل و دانه ها

اگر علاقه مند به خوردن مقوی‌جات هستید، خوشحال باشید زیرا اکثر دانه‌ها فاقد گلوتن هستند و شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را استفاده کنید. البته بهتر است در هنگام خرید به سراغ آجیل های بسته بندی بروید، زیرا برخی از آجیل ها با آرد های دارای گلوتن تهیه می‌شوند که این موضوع برای شما مضر است.

از جمله دانه های فاقد گلوتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانه‌های آفتاب‌گردان
  • بادام‌ دختی
  • گردو
  • آجیل برزیلی
  • دانه کدوتنبل
  • بادام هندی
  • بادام‌ زمینی
  • بادام هندی
  • فندق
  • پسته

دسته ششم: چاشنی های خاص

علاوه بر مواد غذایی که در بالا اشاره کردیم، در میان چاشنی‌های غذایی نیز موادی وجود دارد که بدون گلوتن هستند و مصرف آن‌ها برای کسانی به بیماری سلیاک دچار هستند یا ممنوعیت غذایی دارند بلامانع است؛ این چاشنی‌ها شامل:

  • انواع سرکه‌ها
  • سس پستو
  • اکثر گیاهان خشک و ادویه‌ها
  • گیاهان تازه مانند: ریحان، رزماری و گشنیز
  • سس سالسا
  • سس مایونز

دسته هفتم: چربی و روغن های سالم

اما آخرین دسته از محصولات غذایی که فاقد گلوتن هستند و شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها مصرف کنید چربی‌های سالم هستند. به این صورت که شما با مصرف این مواد می‌توانید بدون این که گلوتنی مصرف کرده باشد، چربی لازم برای بدن را تهیه کرده باشید. این مواد شامل:

  • انواع پنیر
  • آووکادو و روغن آووکادو
  • ماست پرچرب
  • روغن زیتون و زیتون
  • آجیل، دانه‌های گیاهی و کره‌ تهیه شده از آجیل‌ها
  • نارگیل و کره نارگیل
  • شکلات خالص و کره کاکائو

پودر نارگیل وگان فاقد گلوتن

عوارض رژیم غذایی فاقد گلوتن

شاید اکنون این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا حذف کامل گلوتن در رژیم روزمره و غذایی ایرادی ندارد؟ آیا حدف این ماده عوارضی در بدن ایجاد نمی‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که حذف کامل گلوتن در غذا می‌تواند دو خطر برای شما داشته باشد:

خطر کمبود مواد معدنی و مغذی

مشکلات هضم و یبوست

فواید داشتن رژیم غذایی فاقد گلوتن

البته که تا اینجا در مورد مزایا داشتن این رژیم موارد بسیاری را عنوان کردیم؛ اما اگر در آخر بخواهیم یک جمع بندی از نکات مثبت مصرف داشتن گلوتن در ماده غذایی داشته باشیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • بهبود علائم گوارشی مثل اسهال و نفخ
  • کاهش التهاب و علائم در بیماران سلیاک
  • افزایش میزان سطح انرژی

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مواد غذایی فاقد گلوتن، این که چه کسانی باید این رژیم را داشته باشند و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال داشتن رژیم غذیی فاقد گلوتن هستید می‌توانید از محصولات موجود در سایت وج کالا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا