دهان و دندان

علل از بین رفتن ایمپلنت دندان , عوامل تاثیر گذار در از بین رفتن ایمپلنت

چه مواردی می تواند باعث از بین رفتن ایمپلنت دندان می شود ؟

  1. عدم رسیدگی و مراقبت از ایمپلنت و وارد شدن ضربه به ایمپلنت باعث از بین رفتن ایمپلنت دندانی می شود .
  2. اگر پروتز ایمپلنت به طور یکنواخت پخش نشود ، منجر به پخش نیروهای وارده به صورت غیر یکنواخت می شود ، و این موضوع در نهایت منجر به از بین رفتن ایمپلنت دندانی می شود .
  3. عدم رعایت بهداشت ایمپلنت مانند مسواک و نخ دندان می تواند به از بین رفتن ایمپلنت دندانی منجر شود .
  4. مراجعه به دندانپزشکی که تجربه و تخصص کافی در زمینه ی ایمپلنت ندارد .

مزایای کاشت دندان ایمپلنت

  1. راحتی، استحکام و زیبایی
  2. طبیعی بودن
  3. کیفیت بیشتر نسبت به دندان مصنوعی و پروتز های دندان
  4. دائمی بودن در صورت رعایت بهداشت
  5. عمر بالا
  6. سهولت در تکلم و تغذیه
  7. بهبود ظاهر و اعتماد به نفس

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ایمپلنت دندانی یکسری مزیت های دیگری هم دارد ، که عبارتند از :

  1. کاشت ایمپلنت به دندان های کناری آسیب نمی رساند.
  2. برای ایمپلنت نیازی به تراش خوردن سایر دندان ها نیست.
  3. ایمپلنت بار و سنگینی خود را روی سایر دندان ها نمی اندازد.
  4. از آن جایی که پایه ایمپلنت به استخوان فک وصل می شود، این امر سبب تقویت استخوان ها می شود.
  5. ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند.
  6. ایمپلنت بسیار بهتر از سایر روش های کاشت دندان است.
  7. صرفه اقتصادی ایمپلنت نیزبیشتر از بقیه روش هاست.
  8. از لحاظ ظریف کاری، ایمپلنت بسیار بهتر از سایر روش ها می باشد.
  9. عمر دندان ایمپلنت شده بسیار بیشتر از دندان از دست رفته است.
  10. امکان عوض کردن ایمپلنت در صورت خراب شدن و یا مشکلات احتمالی وجود دارد.

علل از بین رفتن ایمپلنت دندان

کاشت دندان ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یا عمل کاشت ایمپلنت دندان پروسه ای است، که طی آن یک عمل جراحی انجام می شود ، در عرصض چند ساعت پست ای داخل فک استخوان بیمار قرار داده می شود .

برای اینکه ایمپلنت داخل استخوان فک فیکس شود ، و استحکام کافی را داشته باشد ، ضروری است که ، یک نقطه اتکای محکم و ثابت برای ایمپلنت ایجاد کرد . برای این کار می توان از قرار دادن پل هایی روی ایمپلنت کمک گرفت . با انجام این کار از لیزخوردگی وجابجایی ایمپلنت در دهان جلوگیری می کنیم . این اقدام به عمل تکلم و تغذیه کمک به سزایی خواهد کرد . روکش هایی که روی ایمپلنت دندان قرارد داده می شوند ، مورد رضایت بیمار بوده و برای بیمار احساس خوشایندی ایجاد می کند.

بنا به دلایلی که اشاره کردیم ، ایمپلنت دندانی مناسب ترین جایگزین برای دندان های مصنوعی می باشد ، و برخی از امشکلات مربوط به دندان مصنوعی را ندارد ، و استفاده از آن راحت تر است ، چرا که استفاده کردن از دندان مصنوعی دشواری های خاص خود را دارد و حتی برای برخی افراد ، استفاده از دندان مصنوعی غیر ممکن می باشد، چرا که ممکن است ، دهان بیمار را زخم کرده و در عملکرد دهان و دندان مشکلاتی را ایجاد کند .

فیکس کردن ایمپلنت دندان

برای اینکه ایمپلنت دندانی علل از بین رفتن ایمپلنت دندان در جای خود ثابت ، فیکس و محکم باشد ، متخصص ایمپلنت می بایست ، در اطراف دندان های کناری پل هایی را کار بگذارد . این کار باعث می شود ، که پل ها وظیفه نگه داشتن واتکای ایمپلنت دندان را بر عهده دارند ، دندان های مجاور ایمپلنت دندانی درگیر این کار نمی شوند ، و در نتیجه از بروز مشکلاتی همچون لق شدگی و وارد شدن فشار بیش از حد به دندان های سالم جلوگیری می شود.

برای اینکه ایمپلنت دندانی با موفقیت درمان شود ، لازمه که بیمار از سلامت لثه ها برخوردار باشد و مشکلاتی نظیر عفونت دهان و دندان نداشته باشد.

بیمارانی که دارای استخوان بندی ظریفی هستند ، باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند از دندان های خود و ایمپلنت به خوبی نگهداری کنند. همچنین نکته ضروری و قابل توجه این است که برای کاشت ایمپلنت دندان ، بایستی ، استخوان به میزان کافی در داخل دهان می باشد ، به عبارتی استخوان حجم کافی را داشته باشد ، تا متخصص ایمپلنت ، بدون هیچ گونه مشکلی بتواند عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد .

از ایمپلنت دندان نیز بایستی همانند سایر دندان ها مراقبت کرد ، و بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد ، و به طور منظم برای انجام چکاب ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کرد ، تا عمل ایمپلنت دندانی موفقیت آمیز بوده و با شکست مواجه نشود .

بیومتریال ها در ایمپلنت دندان

در ساخت ایمپلنت از تعدادی از مواد استفاده شده که این مواد سازگار با بدن (Biocompatible) هستند ، برخی از این مواد عبارتند از :

  1. فلز و الیاژهای فلزی که متداول‌ترین آن‌ها، تیتانیوم، آلیاژهای تیتانیوم،‌آلومینیوم و وانادیوم می‌باشد فلزات قیمتی مانند طلا و پلاتین کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تیتانیوم و آلیاژهای آن بیشترین کاربردن در ایمپلنت دادند.
  2. سرامیک‌ها و کربن‌ها : شامل سرامیک‌های اکسید آلومینیوم، کربن، ترکیبات کربن و هیدروکسی آپاتلیت می‌باشد.

از هیدروکسی اپاتایت (HA) به عنوان پوشش کلی ایمپلنت استفاده شده است. از پوشش سطحی به منظور افزایش استحکام برشی روی فلزات و مقاومت در برابر تحلیل desorption steer strength strength استفاده شده است .

علل از بین رفتن ایمپلنت دندان

ارتباط بین ایمپلنت و استخوان به چه طریقی صورت می‌پذیرد؟

این ارتباط زمانی که استخوان در تماس نزدیک با ایمپلنت باشد ، به صورت osseointegration می باشد .

در واقع با قرار گرفتن فیبروبلاست‌ها و کلاژن در اطراف ایمپلنت و وجود سلول‌های خون و خونرسانی در اطراف ایمپلنت سلول‌های استخوان تحریک شده و شروع به استخوان‌سازی می‌کنند. تیتانیوم که منجر به رشد استخوان می‌گردد و حتی هیدروکسی آپاتایت بیشتر از تیتانیوم سلول های استخوانی را برای تولید استخوان تحریک می کند .

مزیت داشتن ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چیست؟

ایمپلنت دندانی بهترین جایگزین برای افرادی می باشد ، که قادر به غذا خوردن با دندان های مصنوعی نیستند. ایمپلنت دندانی برای افرادی که دندان های خود را در اثر تصادف و سانحه از دست داده اند و تمایلی به استفاده دندان مصنوعی ندارند ، روش درمانی مناسبی است.
ایمپلنت دندانی می تواند ، روش درمانی مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد ، که به بریج ( پروتز ثابت ) نیاز دارند، اما نمی خواهند دندان های سالم خود صدمه ببیند یا تراش بخورد. ایمپلنت دندانی می تواند برای افرادی که می خواهند دندان های مشابه به دندان طبیعی خود را داشته باشند ، روش درمانی مناسبی است .

چه افرادی واجد شرایط جهت درمان ایمپلنت هستند؟

امروزه تکنولوژی، پیشرفت زیادی کرده و تقریبا همه ی افراد را برای استفاده از این روش درمانی واجد شرایط کرده است. در واقع فردی که آناتومی بدن تقریبا سالمی دارد ، و تمایلی به استفاده از پروتز ثابت ندارد ، جز واجدین شرایط انجام عمل ایمپلنت دندانی به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا