زنگ خطر تاثیر چاقی و درد پاها

0 31

تاثیر چاقی و درد پاها چگونه است؟

تاثیر چاقی و درد پاها، بر هیچکس پوشیده نیست. خصوصا کسانی که از اضافه وزن زیاد رنج می برند، درد پاها را نیز با تمام وجودشان حس کرده اند علت این امر آن است که  وزن اضافی بدن بر سیستم اسکلتی عضلانی و به ویژه پاها تاثیر می گذارد، چرا که پاها کل بار بدن را تحمل می کنند.  این امر در دراز مدت می تواند منجر به بروز مشکلاتی در زانو ، لگن و کمر نیز  شود. در اصل ، اضافه وزن نقش اساسی در بروز اختلالات مختلف وضعیتی دارد. کاهش قدرت ماهیچه ها و آسیب های ناشی از آن مانند صافی کف پا و بروز درد گسترده در نواحی مختلف پا می تواند بر عملکرد پا تاثیر بگذارد. در مجله ی سلامت آبی بیشتر با مضامین ذکر شده آشنا می شویم

 کف پای صاف

 اگرچه کف پای صاف یک وضعیت فیزیولوژیکی در کودکان است ، اما در بزرگسالی خوب است که با کنترل وزن بدن خود از این وضعیت جلوگیری کنید. در صورت عدم کنترل وزن، با مشکلاتی نظیر  صاف شدن طاق کف پا ، والگوس پشت پا ، پروناسیون پای جلو ، درد و تورم مواجه خواهید شد.

 تورم پاها

 تورم پاها ممکن است به دلیل عدم تحرک بدنی ، مشکلات گردش خون و لنفاوی ، تجمع مایعات، رژیم غذایی سرشار از نمک و یا  اضافه وزن نیز باشد.

 التهاب کف پا

چاقی  می تواند علت التهاب کف پا باشد که با درد زیر پاشنه پا ، به ویژه در صبح خود را نشان می دهد، گاهی اوقات  چاقی  التهاب کل کف پا را نیز درگیر خود می کند. مطالعات نشان می دهند که   70 درصد افرادی که از التهاب کف پا رنج می برند اضافه وزن دارند.

تاثیر چاقی و درد پاها

مشکلات وضعیتی و استئوآرتریکال

چاقی بدن تقریباً همیشه با اختلال در راه رفتن و وجود هایپرلوردوز مشخص یا افزایش منحنی فیزیولوژیکی کمر همراه است.  بیماران اغلب از  درد در ناحیه پا ، مچ پا ، زانو ، باسن و کمر گلایه می کنند

 معرفی انواع درد پای ناشی از چاقی

 بعد از اینکه  درباره ی چگونگی تاثیر چاقی و درد پاها صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم انواع درد پای ناشی از چاقی را بررسی کنیم

  • افزایش رگ به رگ شدن مچ پا
  • اضافه وزن نشان دهنده یک عامل خطر برای ظاهر شدن اونیکوکریپتوز (ناخن داخل پا) و هایپرکراتوز (پینه ای) است.
  • در نوجوانان ، بروم هیدروز (بوی بد پا) نیز شایع است.

 در نهایت ، اضافه وزن و چاقی می تواند اساس سایر آسیب  هایی باشد که بر پاها تأثیر منفی میگذارد، مانند بیماری های متابولیک (به عنوان مثال دیابت ، نقرس) ، بیماری های قلبی و عروقی و روماتولوژی (به عنوان مثال آرتروز).

معرفی دلایل تاثیر چاقی بر درد پاها

علت اصلی تاثیر چاقی بر درد پاها را میتوان در دو مورد زیر جست و جو کرد:

التهاب با درجه پایین می تواند درد پاها را تشدید کند

 تاثیر چاقی و درد پاها ناشی از التهاب موجود در پاها می باشد زیرا علاوه بر فشار مکانیکی ، التهاب نیز باعث افزایش خطر ابتلا به درد پاها می شود. در مطالعات زیادی نشان داده شده است که چاقی شدید با التهاب های با شدت کم ارتباط مستقیم دارد

افزایش وزن با عدم تحرک رابطه ی مستقیمی دارد

دلیل دیگر تاثیر چاقی و درد پاها  این است که افراد با اضافه وزن شدید تحرک  چندانی ندارند،  در آن صورت نیز  ماهیچه ها ضعیف می شوند و نمی توانند وزن  مفاصل را به خوبی تحمل کنند.  از این رو افراد چاق هنگام راه رفتن ، به دلیل افزایش وزن مجبور می شوند به گونه ای حرکت کنند که مفاصل را به طور نادرست حرکت دهند. این عامل خود زمینه ساز اصلی درد پاها است.

تاثیر چاقی و درد پاها

راهکار برای درمان تاثیر چاقی بر درد پاها

کاهش وزن

برای کاهش تاثیر چاقی و درد پاها  یک راهکار اصلی وجود دارد و آن کاهش وزن می باشد. نگران نباشید قرار نیست خودتان را مانکن کنید تا از شر درد پاها یتان خلاص شوید

در واقع کافی است یک دهم وزن خود را کاهش دهید،  برای مثال از 100 کیلو به 90 کیلو کاهش دهید. بله درست است حتی زمانی که  شما هنوز هم  اضافه وزن دارید، درصد کم کاهش وزن، مشکلات قابل توجهی را تسکین می دهد.

ورزش برای درد پاها

ورزش همچنین می تواند به طور غیر مستقیم تاثیر چاقی و درد پاها را کاهش دهد. با واحدهای تمرینی کوتاه برای پاهای خود ، میتوانید درد پاهایتان را تسکین بخشید

راه رفتن با پای برهنه

راه دیگر تقویت ماهیچه های پا ، پابرهنه راه رفتن است. کف جنگلی نرم ، مرغزار یا مسیر برهنه در پارک و هر  سطوح دیگر می تواند مانند ماساژ  پا عمل کند، که می تواند برای درد پای ناشی از اضافه وزن تسکین دهنده باشد.

کفش مناسب برای تسکین درد پا

به منظور جلوگیری از درد پا در هنگام اضافه وزن ، کفش مناسب نیز باید انتخاب شود. قبل از پوشیدن کفش های پاشنه بلند باید اطمینان حاصل کنید که وزن شما تا حد ممکن کم شده است. آنچه در مورد افراد با وزن طبیعی  در انتخاب کفش نرمال صدق می کند در مورد افرادی که اضافه وزن دارند نیز صدق می کند: کفش ها نباید خیلی کوچک یا خیلی باریک باشند.