آشپزی

دستور پخت عدس پلو، غذایی مرسوم در مراسمات مذهبی

درباره ی عدس پلو چه می‌ دانید؟

در این جا مجله ی آشپزی آبی قصد دارد تا به بیان دستور پخت عدس پلو بپردازد. در نگاه اول عدس پلو شاید غذایی ساده و خانگی به نظر آید، اما همین غذا را می توان با روشی مجلسی تهیه کرد و با پذیرایی از مهمانان جلوه ای خاص از آشپزی خود را نشان داد.  علاوه بر این از این غذا برای نذری ها و مراسمات مذهبی هم نیز استفاده می شود.

دستور پخت عدس پلو

مواد لازم در دستور پخت عدس پلو

این مواد برای پخت عدس پلو برای ۴ نفر کافی می باشد.

برنج: ۳ پیمانه

عدس: 1 پیمانه

گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم

کشمش پلویی: یک پیمانه

پیاز متوسط: 1 عدد

زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری

کره: یک قاشق غذاخوری

روغن مایع: به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه: به میزان لازم

دستور پخت عدس پلو مجلسی و نذری

در دستور پخت عدس پلو، ابتدا باید برنج و عدس را در ظرفی با مقداری آب خیس کنید. این کار باید حداقل ۲ ساعت و با نمک فراوان انجام شود. سپس قابلمه ای برداشته و دو سوم آن را با آب پر کرده و زمانی که آب آن به خوبی می جوشید، برنج و عدس خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید و چند دقیقه صبر نمایید زمانی که دانه های برنج نرم شد آن را آبکش کرده و کنار بگذارید.

مرحله بعد زمانی است که باید قابلمه مناسب برای دم کردن عدس‌پلو انتخاب کنید. مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. به عنوان ته دیگ نان یا سیب زمینی ورقه شده را کف ظرف بچینید و سپس مخلوط برنج و عدس را کم کم به قابلمه اضافه کنید.

سپس نصف لیوان آب و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع را با هم مخلوط کرده و روی برنج پخش کنید و حرارت را باید زیاد کرد و در قابلمه را گذاشت تا زمانی که برنج به اصطلاح بخار بدهد زمانی که این عمل انجام شد باید روی شعله ملایم قابلمه را قرار داد تا برنج و عدس به خوبی دم بکشد.

در مدت زمانی که برنج و عدس در حال دم کشیدن است به سراغ آماده کردن مایع گوشت‌ چرخ کرده می‌رویم.

بدین منظور ابتدا ماهیتابه ای انتخاب کرده و به میزان لازم درون آن روغن مایع می ریزیم. حرارت می دهیم تا روغن کاملاً داغ شود. سپس پیاز را نگینی خرد می کنیم و درون روغن داغ تفت می دهیم، تا کاملاً سبک شده و تغییر رنگ دهد. سپس مقداری زرد چوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کرده و باز تفت می دهیم.

دستور پخت عدس پلو

تا خامی زرد چوبه گرفته شده و رنگ باز کند. حال گوشت چرخ کرده را که از قبل آماده کرده ایم به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم. این کار تا زمانی که گوشت چرخ کرده کاملاً سرخ شده و مخلوط یکنواختی به دست آید ادامه پیدا می کند. حالا زمان آن فرا رسیده تا کشمش را نیز به این مواد اضافه کرده و باز هم کمی تفت دهید تا کشمش نیز نرم شود.

زمانی که برنج کاملا دم کشیده بود آماده برای سرو است. بدین منظور ابتدا در ظرفی زعفران دم کرده و کره را مخلوط می کنیم و حدود یک کفگیر از برنج را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم، تا برنجی زرد و خوش عطر و بو به دست آید. سپس در ظرف مورد نظر خود برنج و عدس را کشیده و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده و کشمش به سلیقه ی خود، تزیین می کنیم. بدین ترتیب هم غذای مجلسی و زیبا پخته اید و هم از آشپزی کردن لذت برده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا