سلامت

دانستنی های تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی

در مجله ی آبی قصد داریم به سوالات شما پاسخ دهیم و تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی را بررسی کنیم. همراه ما باشید .

تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی چگونه است؟

 برای شفاف سازی تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی باید بگوییم که چربی مکرراً با اضافه وزن ارتباط دارد از این رو بع عنوان عامل اصلی چاق کننده مشهور است. البته چربی ها نقش مهمی را نیز در عملکرد بدن ایفا می کنند و به عنوان  منبع مهم انرژی و ذخیره محسوب می شوند. چربی ها  از  نظر سایر غذاهای انرژی زا در رده ی نخست قرار دارند به طوری که کربوهیدرات ها و پروتئین فقط چهار کیلو کالری (کیلو کالری) در گرم دارند، چربی نه کیلو کالری دارد. این نشان می دهد که شما فقط به مقدار کمی چربی برای تامین انرژی کافی بدن نیاز دارید. برای اینکه بدانید کدام یک از چربی ها در میزان اضافه وزن شما تاثیر دارند تا انتها همراه ما باشید.

تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی

چربی های اشباع شده

چربی اشباع شده برای سلامتی مضر است و برای مثال سطح کلسترول و در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. آنها عمدتا جزء غذاهای حیوانی هستند و به عنوان مثال در کره یا گوشت گوسفند وجود دارد.

اسیدهای چرب اشباع نشده

اسیدهای چرب اشباع نشده در درجه اول در غذاهای گیاهی مانند آجیل و روغن های گیاهی یافت می شوند. آنها از قلب و عروق خونی محافظت می کنند. این چربی ها با نام هایی نظیر  اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 معروف هستند  و برای عملکرد بدن ضروری هستند معنی این جمله این است که بدن خود آن را تولید نمی کند، بلکه همیشه آن را از غذا به دست می آورد.

چربی های ترانس

چربی های ترانس یا اسیدهای چرب ترانس به گروه اسیدهای چرب اشباع نشده تعلق دارند، اما ترکیب آنها شبیه به اسیدهای چرب اشباع شده است. آنها در درجه اول هنگامی که روغن های گیاهی سفت می شوند بوجود می آیند، که اغلب در فرآوری صنعتی مواد غذایی اتفاق می افتد. اسیدهای چرب ترانس در مارگارین و چربی های سرخ کردنی یافت می شوند. در مقادیر کم و با خواص دیگر، به طور طبیعی در شیر و کره نیز وجود دارد. ثابت شده است که آنها تاثیر منفی بر روی وزن  می گذارند و عامل مهمی در چاقی محسوب می شوند  بنابراین باید  کم مصرف شوند.

راهکارهای لازم برای کاهش تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی

حال که با تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی آشنا شدیم وقت آن رسیده است که به بررسی راهکارهای مبارزه با این عامل چاق کننده بپردازیم این راهکارها عبارتند از:

به میزان چربی که در طول روز نیاز دارید توجه کنید

از آنجا که چربی حامل طعم است، طعم غذا چرب،  بهتر و معطرتر از انواع کم چرب است. به همین دلیل است که ما دوست داریم از هر چیزی که حاوی چربی است استفاده کنیم. با این حال ، این همیشه چیز خوبی نیست. با این وجود ، چربی ها برای بدن انسان مهم هستند. اما: بدن به چه مقدار چربی نیاز دارد؟

پاسخ: در بهترین حالت، شما حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را با چربی تامین می کنید. به عنوان مثال ، اگر انرژی مورد نیاز روزانه شما 1800 کیلو کالری است، شما 540 کیلو کالری به شکل چربی دریافت می کنید. این حدود 60 میلی لیتر یا شش قاشق غذاخوری روغن زیتون است .

انتخاب روغن صحیح

برای کاهش تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی ،‌اسیدهای چرب اشباع نشده را تا آنجا که ممکن است مصرف کنید. این چربی های “خوب” شامل روغن ماهی و روغن های گیاهی از کلزا ، زیتون ، دانه کتان یا جلبک است. آنها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 یا اسید اولئیک هستند که مهمترین نماینده اسیدهای چرب اشباع نشده است اسیدهای چرب امگا 3 سطح التهاب و خطر بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

همچنین در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید که بسیاری از محصولات فرآوری شده حاوی چربی های ترانس مخفی و عمدتاً ناسالم هستند که که موجب افزایش وزن شما می شوند. این مواد برای مثال شامل چیپس ، سیب زمینی سرخ کرده یا غذاهای آماده هستند.

تاثیر مواد غذایی چرب بر چاقی

ورزش کنید

برای سوزاندن چربی های ناشی از تغذیه ی نادرست، می بایست تحرک و فعالیت روزانه ی خودتان را افزایش دهید. طناب زدن و پیاده روی کردن برای کاهش وزن و از بین بردن چربی ها موثر می باشد

کلام آخر

چربی ها را با دقت انتخاب کنید و از ترکیب متعادل چربی های حیوانی و گیاهی و همچنین تامین کافی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اطمینان حاصل کنید .به روغنهای گیاهی با کیفیت بالا و فشار سرد اعتماد کنید. مرتباً دانه ها و آجیل را روی غذای خود بپاشید و از مصرف زیاد پنیر ، گوشت و سوسیس پرهیز کنید. کسانی که رژیم کم چربی را انتخاب می کنند،  با استفاده از روشهای آشپزی مانند جوشاندن ، بخارپز کردن یا کباب کردن، چربی های سالم را به منظور تامین انرژی بدن و نه افزایش وزن جذب بدن سازند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا