هر آنچه باید درباره تاثیر ویتامین بر سلامت بدن بدانید

0 25

تاثیر ویتامین بر سلامت بدن بسیار بالا است. البته در سنین کودکی اهمیت  جذب ویتامین برای بدن دو چندان می گردد زیرا کودکان در مرحله ی رشد قدی، وزنی و فکری قرار دارند. در این مقاله قصد داریم ابتدا ویتامین را معرفی کنیم سپس مزایای ویتامین های ضروری برای بدن را ذکر کنیم. برای تجربه ی سلامتی همراه مجله ی سلامت آبی باشید.

آشنایی با ویتامین ها یا ریز مغذی ها

ویتامین ها  یا ریز مغذی ها مواد آلی پیچیده ای هستند، از نظر بیولوژیکی فعال می باشند و با ساختار مولکولی متنوعی نیز قرار دارند. این مواد برای انسان در مقادیر کم (میلی گرم یا میکروگرم)  ضروری است. اکثر ویتامین ها ، به استثنای D ، K ، B 1 ، B 2 و اسید فولیک ، توسط بدن سنتز نمی شوند و در صورت تولید در بدن ، مقادیر آنها کافی نیست. بنابراین باید آنها را از طریق منابع خارجی اعم از دارو یا غذاها دریافت کنیم. در ادامه به ویژگی ها و تاثیر ویتامین بر سلامت بدن پرداخته شده است.

تاثیر ویتامین بر سلامت بدن

تاثیر ویتامین بر سلامت بدن چگونه است

تاثیر ویتامین بر سلامت بدن بر هیچکس پوشیده نیست. اما ما در مجله ی سلامت آبی، قصد داریم تا وارد جزئیات تاثیر ویتامین بر سلامت بدن شویم همراه ما باشید.

هر یک از ویتامین ها در فرآیندهای متابولیک بدن نقش منحصر به فرد و بی بدیلی دارند. اگر مصرف یکی از آنها کم شود ، کل ارگانیسم آسیب می بیند

ویتامین A (رتینول)

عملکرد : تاثیر ویتامین بر سلامت بدن به خصوص رتینول ها بسیار زیاد است چرا که این ویتامین ها پوست و غشاهای مخاطی دستگاه گوارش و تنفس را سالم نگه می دارد. برای دید در شب ضروری است و دفاع را برای مبارزه با بیماری ها تقویت می کند.

منبع  : در سبزیجات (اسفناج و هویج) ، میوه ها ، تخم مرغ ، کره ، جگر ، آغوز و شیر مادر یافت می شود.

کمبود : در رژیم های کم چرب. باعث شب کوری و افزایش عفونت می شود.

ویتامین E

عملکرد : یک آنتی اکسیدان است و به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

منبع  : در میوه های خشک (گردو) ، حبوبات ، سبزیجات برگ سبز ، غلات ، زرده تخم مرغ و روغن های گیاهی.

کمبود : در نوزادان نارس و سندرم های سوء جذب.

ویتامین دی

عملکرد : به طور طبیعی از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب می گردد و به استفاده از کلسیم در استخوان کمک می کند.

منبع  : در روغن جگر ماهی و چربی شیر یافت می شود.

کمبود : می تواند منجر به استئومالاسی ، راشیتیسم شود

ویتامین K

عملکرد : در انعقاد مداخله می کند.

منبع  : شیر گاو ، جگر ، سویا و یونجه. همچنین در کلم بروکلی ، اسفناج ، گوجه فرنگی و گل کلم.

کمبود : در نوزادان شایع است ، به همین دلیل به نوزادان به محض تولد تجویز می شود. می تواند باعث: خونریزی ، اختلالات انعقادی شود.

ویتامین سی

عملکرد : رگ های خونی را در وضعیت خوبی نگه می دارد و از خونریزی جلوگیری می کند. جذب آهن را بهبود می بخشد و دارای قدرت آنتی اکسیدانی است که از بیماری های قلبی عروقی و سرطان جلوگیری می کند.

منبع  : آب پرتقال ، آب گوجه فرنگی ، میوه های تازه ، مرکبات و سبزیجات. ویتامین C در گرما از بین می رود ، بنابراین توصیه می شود آب میوه های تازه یا غذاهای خام را زود مصرف کنید.

کمبود : نادر است ، اما در نهایت منجر به تولید اسکوربوت می شود

مجتمع B : آنها در بسیاری از فرایندهای متابولیک بدن دخالت می کنند. آنها عبارتند از: تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، نیاسین ، پیریدوکسین (B6) ، بیوتین ، فولات و کوبالامین (B12)

تیامین (B1)

منبع: شیر گاو و مادر ، گوشت گاو ، سبزیجات ، غلات ، میوه ها و تخم مرغ

کمبود : نادر بیماری بری بری

ریبوفلاوین (B2)

منبع طبیعی : کبد و کلیه ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار

کمبود : در بیماریهای مجاری صفراوی

نیاسین (B3)

منبع: کبد ، گوشت خوک بدون چربی ، ماهی آزاد ، مرغ و گوشت قرمز

کمبود : پلاگرا (درماتیت ، اسهال و زوال عقل)

 

پیریدوکسین (B6)

منبع : شیر گاو و غلات

کمبود : بسیار نادر و به دلیل مصرف داروهای خاص است.

اسید فولیک (B9)

عملکرد : در تولید مثل سلول ها شرکت می کند و به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

منبع : غلات ، سبزیجات سبز (مارچوبه ، کلم بروکلی ، گل کلم) ، میوه ها (پرتقال ، کیوی ، خربزه ، موز) حبوبات

کمبود : در زنان باردار که در طول سه ماهه اول به اندازه کافی اسید فولیک مصرف نمی کنند. در معرض خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی در سیستم عصبی فرزند خود مانند نقص لوله عصبی هستند. همچنین در بیماری سلیاک

کوبالامین (B12)

منبع: گوشت ، تخم مرغ ، صدف و شیر

کمبودها : در رژیمهای سخت گیاهخواری ، چاقی باعث کم خونی و عدم میلین مغزی می شود.