هنر

بیوگرافی لیلا حاتمی، شوالیه ی ادبی و هنری

خلاصه‌ای از بیوگرافی لیلا حاتمی و زندگی شخصی او

درباره ی بیوگرافی لیلا حاتمی باید گفت که او متولد نهم مهرماه سال ۱۳۵۱ می باشد. او در شهر تهران به دنیا آمده است. علی حاتمی کارگردان بسیار معروف سینمای ایران پدر لیلا حاتمی می باشد. مادر او نیز زری خوشکام و یکی از هنرپیشگان سینما بوده است. تحصیلات لیلا حاتمی در موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان هرگز پایان نیافت و لیلا حاتمی تصمیم گرفت تا به دانشگاه لوزان سوئیس رفته و به تحصیل در رشته ادبیات فرانسه بپردازد. او در سال ۷۵ هجری شمسی به دلیل بیماری پدرش تحصیل خود را رها کرد و به ایران بازگشت.

بیوگرافی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی در سال ۷۷ ازدواج کرد و همسر او علی مصفا یکی از بازیگران سینمای ایران بود. زمینه ی ازدواج آنها آشنایی در فیلم لیلا می باشد. آنها دارای دو فرزند به نام مانی و عسل هستند.

لیلا حاتمی فعالیت‌های هنری خود را از سال ۶۱ آغاز کرده و تا کنون ادامه داده است است. او در زمینه های بازیگری، طراحی صحنه، صداپیشگی و ترجمه فعالیت دارد. در ادامه برای آشنایی با فعالیت های حرفه ای این بازیگر با مجله ی آبی همراه باشید.

بیوگرافی لیلا حاتمی و فعالیت‌های هنری

اولین بار در بیوگرافی لیلا حاتمی بازیگری در سن ۱۲ سالگی در نقش کودکی کمال الملک در فیلم کمال الملک به چشم می خورد.  کارگردانی این فیلم را پدرش علی حاتمی بر عهده داشت. او در سال ۱۳۷۰ در یکی دیگر از فیلم‌های ساخته ی پدرش با نام دلشدگان بازی کرد. سپس در سال ۷۵ برای اولین بار در فیلمی بازی کرد که کارگردانش داریوش مهرجویی بود و لیلا نام داشت. او به واسطه ی همین نقش دیپلم افتخار جشنواره ی فیلم فجر را دریافت کرد.

لیلا حاتمی در فیلم آب و آتش نیز بسیار خوش درخشید.

وی در سال ۱۳۸۹ به جشنواره ی فیلم برلین دعوت شد. این دعوت برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی بود. او در این مراسم، برنده خرس نقره‌ای شد.

لیلا حاتمی موفق به دریافت نشان شوالیه در زمینه ادب و هنر از وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه شد. این نشان مربوط به سال ۱۳۹۱ می باشد.

لیلا حاتمی در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان داور، در جشنواره ی فیلم کن حضور پیدا کرد.

آثار سینمایی و تلویزیونی و جوایز و عناوین موجود در بیوگرافی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی با فیلم های پریدخت در سال 86 و کیف انگلیسی در سال 78 در قاب تلویزیون حاضر شد. بچه ها بیدار بچه ها هوشیار، زیر گنبد کبود و هزاردستان نیز از آثار تلویزیونی است که مربوط به دهه ی 60 بوده و لیلا حاتمی در آن ها حضور داشته است. بازی او در فیلم نهنگ آبی نیز مربوط به بخش شبکه نمایش خانگی می باشد.

علاوه بر این ها لیلا حاتمی با فیلم‌های کمال‌الملک، دلشدگان، لیلا، شیدا، میکس و آب و آتش در دهه های 60 و هفتاد روی پرده ی سینما بازی کرد. بازی او در فیلم جدایی نادر از سیمین نیز معروف ترین کار او در دهه ی 80 می باشد. نارنجی‌پوش، آشنایی با لیلا، سر به مهر، پله آخر، در دنیای تو ساعت چند است، دوران عاشقی، من، حکایت دریا، بمب‌یک‌عاشقانه، رگ خواب،  مردی بدون سایه، ما همه با هم هستیم، خوک  و قاتل و وحشی نیز جز آثار او در دهه ی 90 می باشد.

بیوگرافی لیلا حاتمی

او به واسطه بازی های متنوع خود در دوران فعالیتش توانسته برنده عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر برای فیلم های بی پولی و رگ خواب شود. پیرو همین موضوع عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در جشن بزرگ سینمای حافظ را برای فیلم های آب و آتش و رگ خواب از آن خود کرده است. علاوه بر اینها در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز برنده عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم های آب و آتش، بی پولی، من و رگ خواب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا