
مقدمه
مجله ی موفقیت و سلامت آبی سعی دارد موقعیت هایی که تشکر در آن ها نقش مهمی دارد و شما را در مسیر موفقیت نگه می دارد برایتان توضیح دهد. انسان در طول زندگی در موقعیت های مختلفی قرار می گیرد که باعث می شود واکنش های متفاوت که بعضا اصلا مناسب جایگاه یا موقعیت آن ها نیست را نشان دهد. اما برای این که انسان موفقی باشیم باید بتوانیم خود را کنترل کنیم و در مقابل صحبت و رفتارهای دیگران واکنش مناسبی نشان دهیم، زیرا واکنش های بد و خشم و عصبانیت تنها ما را از مسیر موفقیت دور کرده و اثرات آن ها در ذهن، زمانی زیادی طول می کشد تا از بین رود.

موقعیت اول برای تشکر
زمانی که از شما تعریف و تمجید می شود، فقط تشکر کنید. در فرهنگ ما این رسم وجود دارد که در موقعیتی که از شخصی تعریف می کنند، او باید از خود تواضع نشان داده و ویژگی خوب خود را انکار کند. این رسم کمکی به خود فرد یا اطرافیان نمی کند. پس اصلا لازم نیست با این روش خود را فروتن نشان دهید. بلکه از افرادی که از شما تمجید می کنند قدردانی کنید. در درون خود نیز از این موضوع لذت ببرید و بدانید که اصلا چنین لذتی چیز بدی نیست.
موقعیت دوم برای تشکر
زمانی که سر قرار ملاقات دیر می رسید، تشکر کنید! دیر رسیدن مورد بسیار بدی است. از یکسو برای خود فرد استرس ایجاد کرده و از طرفی نشانه ی بی احترامی به طرف مقابل است. اما اغلب اوقات اگر به قراری دیر برسیم، با عجله وارد شده و از واژه ی ببخشید استفاده می کنیم. اما این جمله بسیار موثرتر است: «از شکیبایی شما ممنونم». شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما به مرور به معجزه ی این کلام پی خواهید برد.
موقعیت سوم برای تشکر
زمانی که کسی برایتان درد دل می کند از او تشکر کنید. نکته ی مهمی در این قسمت وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می کند. وقتی شخصی دچار مشکل می شود و بسیار ناراحت است هدفش از درد دل کردن فقط شنیده شدن است. اصلا نیازی به جملاتی که مشکلات او را حل کند نیست که در اکثر موارد هم آن مشکل قابل حل نیست. پس اگر دوست شما از ناراحتی فوت اقوامش با شما درد دل می کند به او بگویید: «ممنون که ناراحتی خود را با من در میان گذاشتی». گفتن جملاتی مانند ناراحت نباش یا اینکه فکر کن که دیگه از درد و بیماری عذاب نمی کشد، مشکل دوست شما را حل نمی کند.
موقعیت چهارم برای تشکر
از منتقدان سازنده تشکر کنید. این موقعیت بسیار مهم است. هم در زندگی شخصی و هم در محیط کار انتقادات سازنده یا غیر سازنده وجود دارند. افراد معمولا در موقعیت ها گارد گرفته و از خود دفاع می کنند. ولی برای موفقیت این روش کارساز نیست. شکست برای همه ناخوشایند است اما اگر می خواهید موفق عمل کنید باید با دیگران متفاوت باشید. پس از انتقادات قدردانی کنید. برای مثال اگر مدیر شما از عملکردتان ناراضی بوده و می گوید که انتظار بیشتری داشته است. اصلا عجله نکنید و به توجیه خود نپردازید. به او بگویید ممنون که انتظار شما از من در سطح بالایی است.

موقعیت پنجم برای تشکر
از انتقادات ناعادلانه نیز تشکر کنید. حتما برایتان عجیب است اما باید بدانید که مواجهه با انتقادات بی ربط و ناعادلانه اجتناب ناپذیر است. در این موقعیت فقط از طرف مقابل سپاسگزاری کرده و به راه خود ادامه دهید. برای موفقیت نباید بحث و جدل راه انداخت زیرا شما را از مسیر منحرف می کند. با سپاسگزاری قدرتی که در جمله ی فرد منتقد است، خنثی می شود. به این نکته برای موفق شدن دقت کنید، رها کردن حس نیاز به برنده شدن در بحث ها، نشانه ی بلوغ شما است. شما باید با خوب زندگی کردن، بحث را ببری.
موقعیت ششم برای تشکر
هنگام رویارویی با نصیحت های دیگران فقط تشکر کن. یک قانون بزرگ در زندگی اجتماعی وجود دارد. این که ما نباید بدون درخواست کسی برای مشورت به او مشاوره دهیم. اما در اطراف ما معمولا این قانون رعایت نمی شود. پس اگر با نصیحت های ناخواسته ی دیگران مواجه شدی عصبانی نشو. فقط بگو ممنونم.
موقعیت هفتم برای تشکر
در مواقعی که برای قدردانی مردد هستید حتما تشکر کنید. اگر نمی دانید که باید برای کسی پیام قدردانی بفرستید یا نه حتما این کار را بکنید. اگر نمی دانید که چه بگویید نیز فقط سپاسگزاری کنید. پس از معجزه ی قدردانی نهایت استفاده را بکنید.