با وجود وابستگی متقابل باز هم موفق باشید!

0 15

مقدمه:

مجله ی موفقیت و سلامت آبی در اینجا نقش درمانگر و مشوق افراد مبتلا به بیماری وابستگی متقابل را ایفا می کند. در واقع با بیان راهکارهایی می خواهیم افراد هم وابسته را نیز به مسیر موفقیت بازگردانیم. همه ی افراد حق دارند از زندگی خود لذت ببرند به شرطی که خودشان بخواهند.

اولین مرحله ای که برای رهایی از وابستگی متقابل باید پشت سر گذاشت

اولین قدم برای رهایی از بیماری وابستگی متقابل پذیرش واقعیت است. نقطه ی عطف زندگی افراد هم وابسته دقیقا زمانی است که به بیماری خود پی برده و آن را می پذیرند. اما این پذیرش باید ویژگی های خاصی داشته باشد. این پذیرش باید فاقد هر گونه قضاوت، سرزنش، تحقیر و انتقاد از خود باشد. این نکته در غلبه بر مشکل روحی این افراد بسیار مهم است. پس اگر اولین قدم را در این زمینه برداشتید باید به ادامه ی مسیر توجه کنید.

حالا وقت این است که در ذهن خود به دنبال دلیل این اتفاق نباشید. چون تفاوتی در ادامه ی مسیر شما ایجاد نمی کند. کاملا قابل درک است که همواره در ناخود آگاه خود به فکر کشف علت این بیماری در خودتان باشید اما برای این که به این موضوع پایان دهید ما به شما کمک می کنیم.

تنها علت بروز بیماری وابستگی متقابل در شما صدماتی است که نزدیکان شما در زمانی کودکی به شما زده اند. از حالا به بعد با دریافت این پاسخ هرگز به تحقیق درباره ی ریشه ی این اتفاق نپردازید.

وابستگی متقابل
وابستگی متقابل
بهترین کار این است که خود را برای برخورد صحیح با این مشکل آماده کنید.

پس تصمیم بگیرید که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید و از نو شروع کنید.

قدم بعدی این است که هنگام رویارویی با انسان های موفق مانند یک انسان عاقل رفتار کنید. به خودتان بگویید او نیز مانند من یک انسان است. موفقیت او برای خودش خیلی خوب است پس من هم باید از او یاد بگیرم و مسیر موفقیت را طی کنم. هرگز در چنین شرایطی به تخریب موفقیت دیگران نپردازید و به جای این کار روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید و آن ها را برطرف سازید.

حالا وقت آن است که در برابر قسمت هایی از زندگی که شما هیچ کنترل و اراده ای در ایجادش نداشتید، تسلیم باشید. مثلا این که در خانواده ای متولد شدید که به شما اهمیتی نداده و شما را مورد آزار قرار داده اند را پذیرفته و در برابرش تسلیم باشید.

چون هیچ حق انتخابی در این مورد نداشته اید. توانایی تسلیم شدن آگاهانه در برابر چنین موضوعاتی یک روح بزرگ می خواهد اما اگر این قابلیت را درون خود دارید یک قدم به موفقیت نزدیک شده اید.

دومین مرحله ای که برای رهایی از وابستگی متقابل باید پشت سر گذاشت

در این مرحله ابتدا باید بپذیرید که هیچ کس مسئول بدبختی شما نیست و شما هم مسئول بدبختی هیچ کس نیستید. سعی کنید شخصیت ناجی و قربانی را از خود دور کنید. با به عهده گرفتن مسئولیت کارهای دیگران هیچ چیزی به شما اضافه نمی شود فقط دیگران را تنبل تر می کنید.

هم اکنون زمان تحقق یک هدف است. هدفی که نقطه ی مشترک همه ی رواندرمانی ها در زمینه ی درمان وابستگی متقابل می باشد. یعنی تبدیل خشم نسبت به دیگران به شفقت و مهربانی نسبت به دیگران.

مثلا درک کنید که والدین شما که مدام شما را تحقیر می کردند، خودشان از شما ضعیف تر بوده اند و والدینی به مراتب بدتر از خودشان داشته اند. با این اتفاق خشم و نفرت، دیگر از شما انرژی نمی گیرد و در عوض مهربانی به شما انرژی می دهد.

در این قسمت شما باید برای گفتن یک جمله ی ساده تمرین کنید. «من اشتباه کردم، حق با شما است». شما به میزانی که در قبال کارهایتان احساس مسئولیت می کنید، احترام کسب می کنید. پس حتما با پذیرش مسئولیت کاری که انجام دادید این احترام را به دست آورید.

وابستگی متقابل
وابستگی متقابل

در آخرین قسمت نیز باید شروط خوبی کردن در حق دیگران را بدانید. اولین شرط این است که زمانی که خوبی می کنید باید احساس خوبی در درون خود داشته باشید.

دومین شرط این است که کاری که انجام می دهید واقعا ارزشمند باشد و گره ای از خودتان یا دیگران باز کند. سومین شرط نیز این است که هدف شما از خوبی کردن این نباشد که دیگران در صدد جبران آن برای شما برآیند.

با پشت سر گذاشتن این مراحل شما هم می توانید مانند یک انسان معمولی از زندگی خود لذت برده و موفقیت های زیادی کسب کنید.