سلامت

اصول رژیم غذایی چیست

در این مقاله می خواهیم به توضیح راجب رژیم غذایی بپردازیم . همراهی شما باعث افتخار ما است .

رژیم غذایی

کلمه ی انگلیسی diet به معنی رژیم یا رژیم گرفتن است که  بر گرفته از کلمه ای یونانی می باشد . این معنی نشان دهنده تاثیر گذاری این عمل در بخش های مختلف زندگی و سلامت ما می باشد و اما تعریف کلی تر از رژیم که به معنی آن چیزی است که در طول روز می خورید یا می آشامید .

یک رژیم غذایی خوب باید دارای مواد غذایی مناسبی باشد این مواد غذایی  شامل املاح معدنی ، ویتامین ها ، پروتئین ها است زیرا هر کدام از موارد ذکر شده دارای ویژگی های مفید و منحصر به فرد برای بدن می باشد .

برای مثال بانوان بالای ۲۵ سال باید روزانه ۲۵ گرم پروتئین و آقایان ۲۵ سال به بالا نیز63 گرم پروتئین در روز دریافت کنند و همچنین کربوهیدرات که برای رفع خستگی و دریافت انرژی و برهم خوردن تعادل مایعات بدن نیاز است نیز از نان و غلات و برنج و … می شود تهیه کرد . مصرف

روزانه ۱۰۰ گرم کربوهیدرات توصیه می شود .

اصول رژیم غذایی چیست
رژیم غذایی

اصول مصرف آب در رژیم

دیگر مورد اصولی که باید در رژیم غذایی رعایت شود مصرف آب است که بهتر است در طول روز به میزان ۸ الی ۱۰ لیوان مصرف شود و به بیانی دقیق تر برای آقایان مصرف آب در روز حدود پانزده و نیم فنجان یا  3.7لیتر  و برای بانوان در روز  یازده و نیم فنجان یا 2.7لیتر می باشد . این میزان توصیه شده شامل آب موجود در نوشیدنی ها و آب موجود درغذا هایی است که در طول روز می خورید .

 حدود ۲۰ درصد از آب دریافتی بدن در طول روز از مواد غذایی و مابقی از نوشیدن آب تامین می شود . میزان مصرف آب در ژریم به عوامل مختلفی از جمله ورزش ، محیط ، شیردهی و بارداری و …  بستگی دارد . زنان هنگام شیردهی و بارداری نیاز به مصرف آب بیشتری در طول روز و در رژیم غذایی خود دارند و همچنین محیط گرم و فعالیت بیشتر میزان مصرف آب را افزایش می دهد .

رژیم

در حال حاضر یک رژیم غذای متعادل به رژیمی گفته می شود که مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد صحیح بدن را به شما می دهد و شما برای به دست آوردن این مواد بهتر است کالری مورد نیاز خود را از موارد ذکر شده  تهیه کنید :

اصول رژیم غذایی چیست
رژیم غذایی

میزان کالری دریافتی در رژیم

میوه و سبزیجات تازه ، غلات کامل و حبوبات ، پروتئین بدون چربی و آجیل . یکی از مهم ترین تعاریف در رژیم غذایی تعریف کالری است که به میزان انرژی ذخیره شده در ماده ی غذایی اشاره دارد که بدن ما برای تفکر ، راه رفتن ، ورزش کردن و حتی فعالیت هایی مانند تنفس نیز به این انرژی نیاز دارد .

این مطلب را از دست ندهید
هر آنچه باید درباره ی مواد مورد نیاز بدن در زمان رژیم بدانید

که میزان دریافت این انرژی می توان با استفاده از مکمل ها ، انواع ویتامین ها ، گیاهان دارویی و… تغییر داد ، برای مثال با مصرف گیاهان دارویی یا دارو های اشتها آور می توان میزان تعداد وعده های غذایی مصرفی یا حجم مصرفی در هر وعده غذایی را بالا برد تا فرد استفاده کننده از این داروها مقدار بیشتری کالری دریافت کند .

و در اکثر موارد این سری از دارو های اشتها آور برای افراد دچار کمبود وزن مورد استفاده قرار می گیرد  که توصیه می شود این افراد بعد از مصرف این داروها از نوشیدنی های سالم و همچنین از  مواد غذای سالم استفاده کنند که دچار بیماری های ناشی از تغذیه ناسالم مانند چاقی و اضافه وزن ، افزایش قند خون و دیابت ، افزایش کلسترول خون و گرفتگی رگ های خونی و غیره نشوند .

یک تعریف مهم دیگر که باید به آن توجه داشت تغذیه است که با رژیم متفاوت است و به کیفیت مواد غذایی مصرفی اشاره دارد . یک تغذیه خوب به تغذیه ای گفته می شود که شامل انواع مختلفی از مواد غذایی باشد این مواد غذایی شامل کربوهیدرات وکربوهیدرات های پیچیده، پروتئین ها ، چربی های سالم و فیبر ها است.

رژیم

امید است با خواندن مطالب این مقاله لذت برده باشید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا